concert_in_cothen_2021-2022001004.jpg
concert_in_cothen_2021-2022049003.gif
concert_in_cothen_2021-2022049002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
© 2016, Concert in Cothen
17 januari 2016 - Speelhuys
"Kroegbarok" noemt Speelhuys de muziek die het ensemble met verve brengt. In het nieuwe programma met muziek uit de Gouden Eeuw, afgestemd op de feestdagen van december en januari.
concert_in_cothen_2021-2022049001.jpg
 Klik hier voor meer informatie over 'Speelhuys'
Wij kunnen het nieuwe jaar muzikaal niet beter inluiden dan door het ensemble Speelhuys op zondag 17 januari bij ons te laten optreden in een speciaal nieuwjaarsconcert anno 1700 met liederen en muziek uit de feestmaand, rechtstreeks afkomstig uit de Hollandse Gouden Eeuw. Wij laten hen hierbij zelf aan het woord:

“Bij barokmuziek denken we veelal aan hofzalen of chique kathedralen. In het oude Holland was dáár geen plaats voor. Muziek, daarvoor moest je rond 1700 in de volkse schouwburgen zijn, of op de jaarmarkt. Óf in de ‘speelhuizen’, lokalen met zang, muziek, drank, rook (en met lichte dames die hun slag wilden slaan).
Wat daar klonk is duidelijk ‘oude muziek’, maar met een heel eigen karakter. Deze barokmuziek is heel bondig en vaak sterk ritmisch, soms aangrijpend lyrisch. De musici van het kwartet Speelhuys zingen en spelen deze ‘kroeg-barok’ niet alleen, ze vertellen tussendoor ook met geestdrift amusante verhalen over het uitgaansleven van die tijd. Zo krijg je een fraai inkijkje in de entertainment-wereld van toen.
De liederen van dit programma worden gezongen door mezzosopraan Jos Somsen, gesecondeerd door tenor Martin van Vliet. De basisinstrumenten van toen zijn te horen: viool (Jos Koning), bas (Marcel Snijders) en barokgitaar (Martin). Ze maken af en toe plaats voor de buitenbeentjes van de Gouden Eeuw: viola d’amore, violone en basluit.”

Jos Somsen is al eens eerder bij ons opgetreden in zowel middeleeuwse en renaissance-muziek als in volksmuziek. Zij heeft in de volksmuziek (het Balkanorkest Yia Sou! en het Jiddische trio Gasn-singer) een al even ruime ervaring als in de oude muziek (Capella Pratensis, Trigon, Studio Laren, Ordo Virtutum, Aziman en Ensemble Fortuna) en komt daarom in Speelhuys helemaal tot haar recht.
Jos Koning (viool, viola d’amore) is als muzikant en als wetenschapper (musicoloog en socioloog) dé Nederlandse expert op het terrein van de Amsterdamse speelhuizen, inclusief de muziek uit die wereld. In zijn spel hoor je zowel de oude folk-rot (Crackerhash, Twee Violen en een Bas) als de barokmusicus (Camerata Trajectina, Campanula).
Martin van Vliet (theorbe, barokgitaar, zang) is zowel vocaal als instrumentaal betrokken. Vocaal zijn vele stijlen aan bod gekomen, Gregoriaans, Palestrina, Bach, Mozart maar ook Stockhausen. Daarnaast hebben de historische tokkelinstrumenten zijn hart gestolen. In Speelhuys heeft hij de kans de pracht en praal van de “elitaire” barok te vermengen met de weerbarstige rauwheid, maar ook speelsheid van het dagelijks leven van de 18de eeuw.
Marcel Snijders (contrabas, violone) is eveneens klassiek opgeleid, maar heeft daarnaast zijn wortels liggen in popmuziek en jazz. Hij speelde Argentijnse tango en Cubaanse son, symfonieën en kamermuziek, jazz en gypsy swing, soul en americana, kortom: van alles. In Speelhuys balanceert zijn spel op de grens tussen klassiek en licht en komt zijn veelzijdigheid goed tot zijn recht.

Hun optreden zal vergezeld gaan van amusante, maar tegelijk ‘instructieve’ toelichtingen.