concert_in_cothen_2021-2022001004.jpg
concert_in_cothen_2021-2022048005.gif
concert_in_cothen_2021-2022048004.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
22 november 2015 - Capella van Zuylen
Esther Kronenburg - superius
Joep van Buchem - contratenor
Brent Annable - tenor
Bram Trouwborst - bassus








Loyset Compère en de
Bourgondische connectie
concert_in_cothen_2021-2022048003.jpg
concert_in_cothen_2021-2022048002.jpg
Omnium bonorum plena
Karel de Stoute
Zondag 22 november zullen er bij ons in Cothen weer eens zangklanken te beluisteren zijn die uit dezelfde tijd stammen waarin de kerk zelf ontstaan is, zo rond het einde van de vijftiende eeuw. Want dan zingt bij ons het vocale kwartet 'Cappella van Zuylen', bestaande uit Esther Kronenburg, superius (hoogste stem), Marite Sainz Palacios contratenor, Joep van Buchem, tenor, en Bram Trouwborst, bassus. Zij hebben elkaar in hun studietijd te Utrecht en Tilburg gevonden en zich, op grond van een gedeelde interesse en passie, tezamen bekwaamd in de uitvoering van polyfone muziek uit oude handschriften. Daardoor zijn zij in staat 'zo maar', gevieren, te zingen uit een groot koorboek dat op een standaard staat, precies zoals dat ook in de renaissance zelf gedaan werd. Er wordt gezongen uit kopieën van originele handschriften en het streven is om de omstandigheden, uitspraak en frasering van de 15e en 16e -eeuwse uitvoeringspraktijk(en) zo veel mogelijk te benaderen.

De programma's worden zorgvuldig samengesteld op basis van muziekhistorische research door Joep van Buchem, musicoloog en docent oude muziektheorie aan het conservatorium van Tilburg.
















Centraal in het uit te voeren programma staat het werk van de Franco-Vlaamse componist Loyset Compère (ca. 1445-1518), die het grootste deel van zijn leven in dienst was van het Franse hof maar ook connecties had met het Bourgondische hof. Zo was de 'Bourgondiër' Hayne van Ghizeghem, kamerheer van Karel de Stoute en met Compère bevriende chansoncomponist in die laatste functie van bijzondere muzikale betekenis in zijn oeuvre. Diens beroemde chanson 'Allez regrets' stond zelfs model voor Compères Missa Allez regrets, - een voorbeeld van in die tijd gebruikelijke zogenaamde parodiekunst waarbij een bepaalde bestaande melodie tot uitgangspunt diende voor de eigen compositie. Een ander voorbeeld van die stijl is Compères motet Omnium bonorum plena dat gebaseerd is op Haynes chanson 'De tous biens plaine'. Wij zullen daarvan het een en ander op ons concert te horen krijgen.

Programma:

Allez regrets - Hayne van Ghizeghem
Kyrie 'Allez regrets' - Loyset Compère
Venez regrets - Loyset Compère
Gloria 'Allez regrets' - Loyset Compère
Credo 'L’homme armé' - Loyset Compère
De tous biens plaine - Hayne van Ghizeghem
Omnium bonorum plena - Loyset Compère
Sanctus 'L’homme armé' - Loyset Compère
Agnus Dei 'L’homme armé' - Loyset Compère
Magnificat Septimi toni - Loyset Compère
concert_in_cothen_2021-2022048001.jpg