concert_in_cothen_2021-2022035003.gif
concert_in_cothen_2021-2022035002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
concert_in_cothen_2021-2022006015.jpg
19 januari 2014 - Vocaal Ensemble Argenteau o.l.v. Kaspar Ditters
Het ensemble Argenteau werd opgericht in 2008 en bestaat uit:

Maaike Feijten, superius/altus en blokfluit
Esther Kronenburg, superius/altus en blokfluit
Hidesato Sugiyama, blokfluit
Thomas op de Coul, altus/tenor
Kaspar Ditters, altus/tenor, muzikale leiding
Ronald Kuilman, altus/tenor
Paul Smit, renaissance trombone en middeleeuwse schuiftrompet
Joost van Leeuwen, bassus
Ton Debets, tenor, bassus
Hanneke Waardenburg, gamba
Zondag 19 januari zal voor ons optreden het ensemble Argenteau, een semi-professioneel muziekgezelschap dat zich vooral heeft toegelegd op muziek uit de middeleeuwen en de renaissance. Het bestaat zowel uit zangers (van sopraan tot bas) als instrumentalisten, ongeveer tien in getal, en werd in 2008 opgericht door Kapar Ditters. Sommigen van hen treden trouwens wisselend op als zanger of blokfluitist, terwijl daarnaast nog een gambiste en een trombonist-schuiftrompettist het gezelschap ten dienste staan.

Het is niet de eerste keer dat zij in Cothen gehoord zullen worden, want ook vorig jaar en in 2010 hebben wij van hun interessante programma en mooie voordracht kunnen genieten, en u zult begrijpen dat het niet toevallig is dat wij hen ook voor dit seizoen hebben uitgenodigd.

Lag het accent de vorige keren vooral op de geestelijke muziek, nu staan in het bijzonder aardser zaken op het repertoire, stammend uit de Franco-vlaamse en Duitstalige gebieden. Die zijn voornamelijk vertegenwoordigd in de zogenaamde tenorliederen, meerstemmige zang uit de 15e en 16e eeuw van componisten als Busnois, Weerbeecke, Finck, Buchner, Agricola, Kleber, Van Watervliet, Bauldewyn, von Bruch, Greitter, Isaack, Barbireau, Aich, Bucis, Stolzer, Senfl en Hofheimer. Stukken op teksten als 'Maria sart', 'O Venus' bant', 'In mijnen sin', 'Ric god', waarbij van elke tekst verschillende interpretaties in verschillende talen en muziekstijlen aan bod komen.
Het thema is door het concert heen vrijwel steeds: het moment dat aanbreekt waarop de ridder zijn dame moet verlaten...
Programma:

  1. Maria Zart: oermelodie (middeleeuws)anoniem vierstemmig, Dietse (=Nederlandse) herkomstLudwig Senfl, 1486-1542, vijfstemmig Duits

2. O Venus Bant: oermelodie (middeleeuws)anoniem driestemmig, Dietse herkomst (middeleeuws)anoniem driestemmig. Manuscript Brussel 270 (laat middeleeuws) Kaspar van Weerbeecke, 1455-1517, driestemmiganoniem vierstemmig, Manuscript Wenen 18810

3. In mijnen Sin, in meinem Sinn: Alexander Agricola, 1446-1506, driestemmig, met tekstcontrafact in de tenor (in Hemel en Aard)Antoine Busnois, 1430-1492, driestemmigHeinrich Finck, 1444-1527, driestemmig (oorspronkelijk luit tabulatuur), Kleber Manuscript.Matthias Greitter, 1495-1550 - vierstemmig

4. Een vroulic weesen, ein Froehlich Wesen: Jacobus Barbireau 1455-1491, driestemmig,Hans Buchner 1483-1538, driestemmig, Kleber manuscript.anoniem, uit liedboek van Arnt von Aich, 1510, vierstemmig.Bucis, vierstemmig.

  1. Ric God, wie zal ik klagen, En douleur et tristesse, Ach Gott wem soll ich's klagen: Lauwerijn van Watervliet, 1450-1509, driestemmig, DietsNoel Bauldewyn, 1480-1530, vijfstemmig, Fransanoniem, zesstemmig, Manuscript Kopenhagen

6. Adé mit leid Paul Hofhaimer, 1459 -1537, vierstemmig.

7. Ich stund an einem morgen - quodlibet (grijpen soms ook terug op 5, en 6.)
     Heinrich Finck, 1444-1527, vierstemmig.
     Heinrich Isaack, 1450-1517, vierstemmig
     Ludwig Senfl, 1486-1542, vijfstemmig
     Arnold von Bruck, 1500-1554 zesstemmig.
concert_in_cothen_2021-2022035001.jpg