concert_in_cothen_2021-2022034002.gif
concert_in_cothen_2021-2022034001.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
concert_in_cothen_2021-2022006015.jpg
24 november 2013 - Hillen Consort
Lucie Hillen - mezzo-sopraan
Pier Verwijmeren - traverso
Hubert Koniuszek - luit
Zondag 24 november komt bij ons optreden het Hillen Consort, en dat is niet voor de eerste keer. De samenstelling van het ensemble is een tikje anders dan we gewend zijn, want naast fluitist Piet Verwijmeren en mezzo-sopraan Lucie Hillen zullen we een luitist aan het werk zien, de nog niet eerder bij ons opgetreden Hubert Koniuszek.
Geboren in 1956 te Breda is deze musicus aan het conservatorium aldaar voor koor- en orkestdirectie in de leer geweest bij Cees Rotteveel en Daan Admiraal, terwijl hij als luitist zijn opleiding genoten heeft bij David van Ooijen. Naderhand is hij op al deze fronten met grote geestdrift aan het werk gegaan. Zelf zegt hij daarvan: 'Als dirigent probeer ik zangers en spelers te laten zingen en spelen met een zo groot mogelijke vertelkracht, het verhaal zo mooi mogelijk over het voetlicht brengen. Daarbij werk ik graag samen met alle verschillende kunst-disciplines. Als luitist begeleid ik zangers en instrumentalisten en speel continuo in diverse ensembles'.

In de tijd dat Koniuszek zijn leven in Breda begon trok Piet Verwijmeren daar juist vandaan om in Utrecht zijn opleiding als taalwetenschapper aan te vangen en zijn leven als fluitist glans te verlenen in het Utrechtse Studenten Koor en Orkest. Docent, wetenschapper, vertaler en schrijver, en daarnaast musicus, - een zeer rijk en gevarieerd bestaan zou zich vervolgens gaan aftekenen. Toen wij in 1983 ons eerste concert in Cothen organiseerden gunden wij de eer van het afbijten van het spits dan ook zonder aarzelen aan deze artiest met zijn bekende houten fluit.

Het samenspel met Lucie Hillen (die in 1998 haar zangstudies had afgerond) stamt uit weer later tijd, zo aan het begin van deze nieuwe eeuw.

Op het programma staan liederen en luitstukken van John Dowland (1562-ca.1625), de grootste luitvirtuoos van zijn tijd die ook voor de ontwikkeling van de liedkunst grote verdiensten heeft gehad. Zijn roem was groter dan zijn carrière; in Engeland was het in die tijden wel eens moeilijk voor een componist als zijn godsdienstige gezindheid niet overeenstemde met die van de vigerende machthebbers.

Naast een fluitsolo van Telemann (1681-1767) staat een luitsolo van Robert Ballard uit dezelfde tijd als Dowland. Ballard is als componist niet zo bekend maar verwierf zijn roem als stichter van een muziekdrukkerij die eeuwenlang stand zou houden en in bezit van de familie zou blijven. Een fluitsonate van John Stanley uit de achttiende eeuw completeert het programma dat ook nog eens doorspekt zal worden door een aantal dansante stukjes van Schubert. Een bonte mengeling van muzikaal festijn.
Programma:

Dans-Suite, luit Robert Ballard (1575-1650)

Now, O Now, zang en luit John Dowland (1562-1625)
Come again, zang, fluit en luit John Dowland
Prais blindnesse eyes, zang en luit John Dowland

Vier Duitse dansen opus 33a, fluit en luit Franz Schubert (1797-1828)

Fantasie für Querflöte ohne Bass, d-moll G.Ph. Telemann (1681-1767)
Dolce, Allegro, Spirituoso

Flow my Teares, luit John Dowland
Flow my Teares, zang en luit John Dowland
Can she excuse, luit John Dowland
Can she excuse, zang, fluit en luit John Dowland

Pauze

Sonate 1 in G. fluit en luit John Stanley (1715-1786)
Adagio, Allegro,
Menuet, variatie I, II.

Twee Menuetten opus Postuum, fluit en luit Franz Schubert

Away with these self-loving lads, z. fl. en luit John Dowland
White as Lilies, zang, fluit en luit John Dowland