concert_in_cothen_2021-2022032002.gif
concert_in_cothen_2021-2022032001.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
concert_in_cothen_2021-2022006015.jpg
8 september 2013 - Ensemble Rossignol
rossignol.jpg
Alice Gort - blokfluiten
Elly van Munster - theorbe

“zalig fluitspel trouwens, prachtig gelardeerd met theorbeklanken”.
Zondag 8 september vangen wij het nieuwe seizoen aan met een optreden van het ensemble 'Rossignol', bestaande uit Alice Gort-Switynk (blokfluiten) en Elly van Munster (luit). Het zal voor de derde keer zijn dat dit duo bij ons te gast is. Daaruit alleen al moge blijken dat wij ze graag weerzien en weerhoren, ditmaal in een programma dat getiteld is 'Il canto dell' Uccello'. Zoals zij zelf schrijven: 'de roep van de zangvogel (uccello)' klinkt van verre en doordrenkt het hele concertprogramma. De naamgeving van het duo verwijst naar eenzelfde klank-ideaal: het virtuoze, verfijnde, speelse en muzikale in de zang van de nachtegaal.

Alice Gort-Switynk behaalde haar diploma's docerend en uitvoerend musicus aan het conservatorium te Enschede en specialiseerde zich o.a. in muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Daarnaast studeerde zij muziektherapie terwijl zij zich momenteel ook toelegt op het gebied van de zang.
Veel van de blokfluiten die zij bespeelt zijn kopieën van oude muziek-instrumenten. Sommige van deze blokfluiten zijn gemaakt van zachtere houtsoorten zoals buxus en esdoorn, andere van duurzamer hardhout als coromandel/palissander, cocobolo en grenadil.

Elly van Munster studeerde aanvankelijk klassiek gitaar aan het Brabants Conservatorium. Vervolgens haalde zij haar doctoraal Spaans aan de Universiteit van Utrecht om tenslotte toch weer te belanden in de muziek. Staatsexamen luit en workshops bij diverse experts volgden en sindsdien treedt zij behalve als soliste regelmatig op als begeleidster van zangers en instrumentalisten.
De chitarrone (letterlijk: grote gitaar) die Elly bij ons bespeelt is een kopie van één van de chitarrones die van de beroemde luitbouwer Matteo Sellas (omstreeks 1600) bewaard zijn gebleven.

Zoals u weet vindt het concert plaats in de protestantse kerk op de Brink in Cothen. Het begint om 13.00 uur; vanaf half één staat de kerk voor u open alwaar wij u hartelijk welkom zullen heten.
Toegangsprijs: 8 Euro waarbij een verrukkelijk kopje koffie in de pauze is inbegrepen.

We hebben de entreeprijs moeten verhogen en voor alle bezoekers gelijk gemaakt; het culturele, politieke en financiële klimaat in Nederland dwingt ons daartoe.
Programma:

William Babell (1689/90-1723) --- Sonata nr.7 in Bes-Groot voor viool/hobo/traverso en BC:
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) --- Garrula rondinella
Jean-Marie Leclair (1697-1764) --- Sonata 3 in C-Groot:
Péter Tóth (geboren 1965) --- Bird-trap (Hongaars: Madárfogó)
André le Sac (?-?) --- delen uit 4me Suitte in g-klein:
Johann Kaspar Mertz (1806-1856) --- Variations Mignonnes:
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) --- Beaux yeux
Angelo Berardi (c.1636-1694) --- Canzona Sesta (Capriccio per Camera):
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) --- Lors que le trait
Georg Philipp Telemann (1681-1767) --- Sonata in a-klein:

Toelichting:

Het programma van vanavond heeft als uitgangspunt het vogelgezang (-- Il Canto dell’ Uccello --).

Ensemble Rossignol ontleent haar naam aan de Nachtegaal, een zangvogel die zo prachtig zingt dat het voor elke blokfluitist een uitdaging blijft om deze schitterende heldere en zuivere klanken te evenaren en wellicht te overtreffen ;-)

We beginnen met een sonate van de Engelse componist William Babell.
Babell heeft zijn hele leven in Londen gewoond en gewerkt. Zijn werk is sterk beïnvloed door Händel, van wie hij hoogstwaarschijnlijk ook les heeft gehad. Babell was een meester in het bewerken van vocale muziek voor klavecimbel, o.a. aria’s uit opera’s van Händel.
Hij was zelf violist en klavecinist/organist. In de langzame delen van zijn sonates schreef hij de zeer virtuose versieringen helemaal uit; zo ook in deze sonate.
Een vogel zou bijna jaloers worden op de vindingrijkheid ….

De Nederlandse componist en organist Jan Pieterszoon Sweelinck componeerde de zogenaamde “Rimes françaises et italiennes”, 2-stemmige vocale stukjes met een schitterend contrapunt: de twee stemmen imiteren elkaar voortdurend en zijn subtiel ineengevlochten. De eerste van de drie die we spelen heeft als titel Garrula rondinella (“kwetterende zwaluw”).

De Franse componist en vioolvirtuoos Jean-Marie Leclair componeerde deze sonate voor viool, maar gaf zelf al aan dat ze ook op traverso gespeeld kan worden (“Cette sonate peut se jouer sur la flûte allemande”). De stap naar de blokfluit is dan niet zo groot: de zogenaamde voice flute is gestemd als een baroktraverso en de klank komt ook sterk overeen.



De moderne compositie Bird-Trap (“vogelstrik”) voor blokfluit van de Hongaar Péter Tóth nodigt er toe uit de fantasie de vrije loop te laten. Een vogel laat zich niet zo gemakkelijk vangen, dat blijkt ….

Van de Franse componist André le Sac weten we weinig, behalve dat hij een aantal zeer fraaie suites voor traverso heeft nagelaten. We laten een aantal deeltjes uit de 4e suite horen.

Na de pauze een Romantische gitaarsolo van Johann Kaspar Mertz uit zijn bundel Bardenklänge (“Keltische klanken”): een Romanze met variaties.
Een Bard (Keltische zanger) die rondtrok met zijn liederen (vgl. de Troubadour in Frankrijk), streefde er uiteraard naar zo fraai te zingen als de vogels die hij hoorde in het bos tijdens zijn rondzwervingen van dorp naar dorp!
Mertz was Hongaar van geboorte, maar werkte het grootste deel van zijn leven in Wenen, net als bv. zijn twee beroemde tijdgenoten Diabelli en Giuliani.

De Italiaan Angelo Berardi was een belangrijk theoreticus en componist. Deze Canzona voor vioolsolo bestaat uit elf deeltjes maar is, zoals gebruikelijk in de vroeg-Barok, helemaal doorgecomponeerd: één lange compositie met voortdurend tempo- en karakterwisselingen.

Tot slot een sonate van Georg Philipp Telemann voor viool of traverso, een sonate die wij -- zeker vertolkt op de blokfluit -- onmiddellijk associeerden met de betovering van vogelgezang !