concert_in_cothen_2018-2019001004.jpg
concert_in_cothen_2018-2019013003.gif
concert_in_cothen_2018-2019013002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
17 maart 2019 - Odeon Strijkkwartet
© 2019, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 10 euro (meer hoeft niet; jonger dan 18 gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. A. Bosman, Odijk
Rami Koch - viool
Else van Ommen - viool
Joost de Jong - altviool
Kees Melief - cello


Programma:
Haydn
   Kwartet opus 76 no. 1
Anton von Webern
   Langsamer Satz
  1. Schubert
  2.    Quartettsatz
W.A. Mozart
   Kwartet in Es KV 428
concert_in_cothen_2018-2019013001.jpg
Op zondag 17 maart vindt ons laatste concert van dit seizoen plaats met een strijkkwartet-optreden van een ensemble dat al enkele malen eerder bij ons gespeeld heeft, het Odeon kwartet. Het heeft natuurlijk zijn redenen dat wij dit kwartet periodiek terugvragen en niet alleen om de reden die een beroemde tijdgenoot van drie van de vier aan bod komende componisten: Haydn, Mozart en Schubert destijds daarvoor aangedragen heeft. Dat was Goethe die over het destijds fascinerende en gloednieuwe verschijnsel 'strijkkwartet' opgemerkt heeft dat het hierbij gaat om "Vier verstandige mensen die met elkaar discussiëren op een manier waar je wat van leert, en die je de individuele karakters van de instrumenten leert kennen".

Met Haydns opus 76 no.1, geschreven in 1797 toen de componist 65 jaar oud was, begint het concert; een buitengewoon vrolijk en niet al te gecompliceerd werk van de meester op het toppunt van zijn kunnen.

Besloten wordt het optreden met Mozarts kwartet KV 428, geschreven in 1783, dus vóór het opus 76 van zijn 24 jaar oudere geestelijke vader en vriend van wie hij in die tijd al onnoemelijk veel had opgestoken. Het respect van beide meesters was overigens geheel wederzijds.

Daar tussen in worden twee zogenaamde Quartettsätze gespeeld; stukken bestaande uit slechts één deel waarvan niet duidelijk is of zij zelfstandig bedoeld zijn of als aanloop voor een groter geheel.
Schuberts Quartettsatz ontstond in 1820 en wordt beschouwd als een compositie die zijn rijpe tijd inluidde. Een aangrijpend stuk.
Het andere, bekend als Langsamer Satz, stamt van Anton von Webern (1883-1945), leerling van Schönberg. Helemaal niet zo woest-modern als men misschien zou vrezen is dit een goed in het gehoor liggend werk dat bepaald bij kenners geliefd is.

Het Odeonkwartet, bestaande uit Rami Koch en Else van Ommen (viool), Joost de Jong (altviool) en Kees Melief (cello), kan - soms onder een andere naam - bogen op een lange historie. Drie van hen speelden al samen lang voordat onze eeuw aanbrak. En van de vierde, Else van Ommen, kan men nauwelijks merken dat zij pas een kleine twintig jaar meedoet.