concert_in_cothen_2018-2019001004.jpg
concert_in_cothen_2018-2019008003.gif
concert_in_cothen_2018-2019008002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
23 september 2018
   Het Nieuwe Lelie Strijkkwartet
© 2018, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 10 euro (meer hoeft niet; jonger dan 18 gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. A. Bosman, Odijk
concert_in_cothen_2018-2019008001.jpg
Zondag 23 september gaan we het nieuwe seizoen inzetten met een bijzonder concert, te geven door Het Nieuwe Lelie Strijkkwartet, bestaande uit Iris van de Laar en Elfriede Kooreman, viool, Irma Haverkamp, altviool, en Magrita Rondeel, cello. (Magrita valt in voor de vaste celliste Stan Jeurissen die in verband met een blessure verhinderd is.)

Nu is het optreden van een strijkkwartet in de programmering van onze concerten op zich zelf niets bijzonders; wij organiseren een dergelijk optreden op goede gronden bijna elk jaar, en soms wel twee keer in een jaar. Het speciale ditmaal is dat de enige componist die aan bod komt Mozart is, en dat niet in de door hemzelf gecomponeerde strijkkwartetten maar in zijn laatste muziekwerk: het Requiem. Dit Requiem is, van A tot Z om zo te zeggen, bewerkt voor strijkkwartet en wel door Peter Lichtenthal (1780-1853), medicus en musicoloog.

Een opmerkelijke onderneming die vermoedelijk de enige in zijn soort is, want instrumentale werken, bijvoorbeeld symfonieën, te bewerken voor vier strijkers (of vierhandig pianospel) en daardoor toegankelijk te maken voor de huiskamer was te doen gebruikelijk in vroeger tijden, maar een bij uitstek vocaal stuk op deze manier aan te pakken, – dat zal zelden voorgekomen zijn.
 
Lichtenthal componeerde zelf vier balletten en drie opera’s, maar bekend werd hij vooral door zijn muziekgeschriften over theoretische onderwerpen en historische kwesties. In 1826 verscheen van zijn hand een muziekencyclopedie (Dizionario e biografia della musica). Als bijzonderheid valt voorts nog te vermelden dat Paganini in 1828 hem enkele autobiografische notities toevertrouwde.

En in Milaan waarin hij in 1810 belandde raakte hij bevriend met de aldaar woonachtige Carl Thomas Mozart, zoon van de grote componist en misschien is dat wel de aanleiding geweest voor zijn ongewone actie om diens laatste werk nog eens van een ander, nieuw, leven te voorzien.

Misschien krijgen wij daar op het concert nog iets meer over te horen want ons is in de toegestuurde programmering behalve het viervoudig strijkinstrumentaal optreden nog een ‘stem’ toegezegd met de toevoeging: verhaal tussen de delen over Mozart en het Requiem.
 
Intrigerend, nietwaar? U mag dat vast niet missen.
 
Het optreden vindt plaats om 13.00 uur in de protestantse kerk op de Brink te Cothen. De kerk staat vanaf half één voor u open. Toegangsprijs 10 Euro (graag contant, geen pin aanwezig), waarbij een kopje koffie in de pauze is inbegrepen. Dat laatste dus onveranderd!


Het Nieuwe Lelie Strijkkwartet

 Iris van de Laar - viool
 Elfriede Kooreman - viool
 Irma Haverkamp - altviool
 Magrita Rondeel - cello
 Stans Jeurissen - spreekt de door haar verzamelde teksten

Het Nieuwe Lelie Strijkkwartet speelt sinds kort onder deze naam met elkaar. Ze hebben elkaar leren kennen in diverse begeleidingsorkesten waaronder het Promenade Orkest en het NASKA. Regelmatig hebben zij het Requiem van Mozart gespeeld in binnen- en buitenland met veel verschillende koren en ze vonden elkaar in het idee om deze prachtige muziek in de bewerking van Lichtenthal met alleen strijkkwartet te spelen.

Zo is eigenlijk de muziek tot zijn essentie teruggebracht en door er teksten uit brieven uit de tijd rond Mozarts sterven, en gedichten van o.a. Ida Gerhard, en Gerrit Achterberg, aan toe te voegen tot een indringend en bijzonder geheel gemaakt.

Het repertoire van het Nieuwe Lelie Strijkkwartet omvat ook de door Haydn zelf bewerkte Oratoria voor strijkkwartet: ‘Die Schöpfung’, ‘Die Jahreszeiten’ en ‘Die sieben letzten Worte am Kreuze’ in eenzelfde formule met teksten.
Daarnaast hebben zij als strijkkwartet een ruime ervaring en een uitgebreide map met muziek voor diverse gelegenheden zoals bruiloften, feesten, recepties en ook begrafenissen.