concert_in_cothen_2017-2018001004.jpg
concert_in_cothen_2017-2018013003.gif
concert_in_cothen_2017-2018013002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
11 maart 2018 - Blokfluitkwartet Brisk
© 2018, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 8 euro (meer mag; jonger dan 18 gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. Concert in Cothen, Odijk
Canção, een caleidoscoop van spaanse en portugese muziek
BRISK: Susanna Borsch, Alide Verheij, Marjan Banis en Bert Honig - blokfluiten
concert_in_cothen_2017-2018013001.jpg
Meer informatie over Brisk:
http://www.brisk.nl/main/
Programma: CANÇÃO

Gijs Levelt (1973) Romanza Belinfante (2016)

Francisco Guerrero (1528-1599) Todo quanto pudo dar
Juan del Encina (1468-1529/30) Señora de hermesura
Juan de Anchieta (1462-1523) Con amores, la mi madre
 
Fernando Obradors (1897-1945) Con amores, la mi madre
uit: Canciones clásicas españolas

Diego Ortiz (c.1510-c.1570) Sumens illud ave
Juan Vázquez (c.1500-c.1560) Ay Ay
Pedro de Cristo (c.1550-1618) Tristis est anima

António Carreira (c.1520/30-c.1589/97) Canção a quattro glosada

Juan Montes Capón (1840-1899) Negra Sombra
uit: Balladas Gallegas

Tomás Luis de Victoria (1548-1611) Versos sobre Ave maris stella
Manuel Rodrigues Coelho (c.1555-c.1635) Versos sobre Ave maris stella
                     Segunda Susana grosada

Pedro de Escobar (c.1465-na 1535) Sumens illud ave
Francisco de Peñalosa (c.1470-1528) O lux beata trinitas
                 Sanctorum meritis

Toek Numan (1971) Vientos Ibéricos (2017)

Antonio de Cabezón (c.1510-1566) Ancol che col partire
                 Por un plasir
Hernando de Cabezón (1541-1602) Dulce memoriae

Gijs Levelt (1973) Romanza Belinfante


OVER HET PROGRAMMA:
Canção(Portugees voor ‘lied’) is de titel van een compositie van de Portugese organist António Carreira. Dat virtuoze stuk is eigenlijk een eenvoudig liedje met uitgebreide versieringen. In 1535 schreef Silvestro Ganassi dat de blokfluit in de allereerste plaats de menselijke stem zou moeten imiteren, juist omdat hij dat zo goed kan. Voor deze musicus en muziektheoreticus was zang boven alles verheven, en instrumentalisten moesten dat ideaal zoveel mogelijk proberen te benaderen. Voor BRISK is dat een vertrouwde praktijk. In dit programma zijn het vocale en het instrumentale nauw met elkaar verweven.
inhoud

In een schitterend gekalligrafeerd koorboek uit de eerste helft van de 16e eeuw dat bewaard is gebleven in de kathedraalbibliotheek van Tarazona, staan hymnezettingen die bedoeld waren voor het gebruik in kerkdiensten door het kerkelijk jaar heen. In die verzameling staan composities van onder meer de Spanjaard Francisco de Peñalosa en de Portugees Pedro de Escobar. Sumens illud ave van Escobar is geschreven voor de Mariavespers, en gebaseerd op een couplet uit Ave maris stella, een gregoriaanse Mariahymne uit de 9e eeuw. Deze hymne was zeer populair in de middeleeuwen en de renaissance en vormde de basis voor veel composities. De prachtige melodie komt een paar keer terug in dit programma, want de Portugees Coelho en de Spanjaarden Ortiz en Victoria maakten er alle drie een serie polyfone zettingen over.

De Cancionero de Palacio is een muziekmanuscript dat is samengesteld tussen de jaren 1470 en 1520. Het was waarschijnlijk in gebruik aan het hof van Ferdinand van Aragón en Isabella van Castilië. In het manuscript staan liederen van onder anderen Juan de Anchieta en Juan del Encina. BRISK koos uit die verzameling twee liederen die als één geheel achter elkaar worden uitgevoerd samen met een lied van Francisco Guerrero. Het zijn korte, indringende en krachtige composities.

Diego Ortiz, geboren in Toledo, was componist en muziektheoreticus. Ortiz werd beroemd door zijn Trattado de Glosas uit 1553. Dit traktaat bevat naast talloze voorbeelden van de versierings- of diminutiekunst, zoals versierde passages en cadensen, ook omspeelde chansons. Niet alleen klinkt er werk van deze componist zelf, BRISK heeft de aanwijzingen van Ortiz ook enthousiast toegepast op twee vocale composities van zijn tijdgenoten: de Spanjaard Juan Vázquez en de Portugees Pedro de Cristo.
Aan het eind van de 16e en in het begin van de 17e eeuw werd het versieren van chansons en madrigalen steeds populairder. Manuel Rodrigues Coelho, hoforganist in Lissabon, droeg zijn bundel Flores de Musica (Lissabon, 1620) op aan Filips II. In deze bundel staan vier intavolaties van het chanson Susanne ung jour van Lassus, waarvan BRISK er een speelt.

Antonio de Cabezón was onder meer de muziekleraar van de latere Filips II, een van de kinderen van Isabella van Portugal en Karel V. Antonio's zoon Hernando was hoforganist bij Filips III. Ook zij bewerkten beiden graag chansons en madrigalen. De twee diferencias van Antonio die BRISK voor dit proramma koos, zijn gebaseerd op Pour un plaisir van Thomas Crecquillon en Anchor che col partire van Cipriano de Rore. Hernando schreef differencias over het chanson Doulce Mémoire van Pierre Sandrin.

twee intermezzi:
Door de toevoeging van bewerkingen van twee korte stukken uit de 19e en de 20e eeuw, ontstaat er een verbinding tussen verschillende tijden. Meer dan vier eeuwen na Juan Anchieta (1450-1523) schreef Fernando Obradors (1897-1945) in zijn bundel Canciones clásicas españolas ook een versie van Con amores la mi madre. BRISK maakte hiervan een eigen arrangement: opnieuw een omspeeld lied.
Negra Sombra is een van de Balladas Gallegas van de Galicische componist Xoán Montes Capón (1840-1899). De melodische overeenkomst met de muziek van de Sefardim, de joden die vóór hun verdrijving op het Iberisch schiereiland leefden, is opvallend.

twee nieuwe composities:
Gijs Levelt (*1973) maakte een introductie en een finale die geïnspireerd zijn op Sefardische liederen. Hij zegt daarover: "Mijn oma aan moederszijde was een Belinfante en daarmee stam ik onder andere af van Joseph Cohen Belinfante die in het jaar 1526 vluchtte uit Lissabon, en van Meïr Chaim Cohen Belinfante die zich in 1689 als eerste Belinfante in Nederland vestigde. De Sefardische Belinfante-familie is zeer uitgebreid, met verschillende takken: mijn oma maakte deel uit van de ‘journalisten-tak’, met bijvoorbeeld de bekende journaliste Emmy Belinfante. Ook is er een tak met vooraanstaande musici, onder wie Aron Cohen Belinfante en zijn zoon Abraham die in 1875 de muziek verzorgden voor de viering van het tweehonderdjarig bestaan van de Portugese synagoge in Amsterdam, maar ook Abrahams kleindochter Frieda, 'de eerste vrouwelijke dirigent van Nederland' en verzets¬strijdster, en meer recent Joost Belinfante, die het lied Nederwiet van Doe Maar schreef en zong. Sinds hun komst hebben de Belinfantes een wezenlijke bijdrage geleverd aan het joodse culturele leven van Amsterdam en de Nederlandse samenleving in het algemeen. Romanza Belinfante is een klein eerbetoon aan eenieder die om welke reden dan ook huis en haard verlaat, een nieuw leven opbouwt in een hem of haar vreemd land, en al doende een unieke bijdrage levert aan deze ontvangende samenleving."

Toek Numan (*1971) schreef voor dit programma een op de Portugese fado geïnspireerd stuk. Hij zegt daar zelf over: "Typisch voor de fadomuziek zijn de intense zang met karakteristieke versieringen, en als basis van de begeleiding veelal de Portugese gitaar en de klassieke gitaar, eventueel uitgebreid met andere instrumenten. In mijn stuk wil ik spelen met de afwisseling van melodische solo rubato-momenten en ritmische passages. Om de ritmische gitaarbegeleiding te vertalen naar blokfluit¬kwartet wil ik experimenteren met de percussieve mogelijkheden van de blokfluit, waarbij niet per se wordt geblazen, maar eerder getrommeld op losse onderdelen. Vragen die ik mezelf verder stelde: wat maakt fadomuziek tot fadomuziek? Hoe essentieel is de (meestal vrouwelijke) stem? Hoe roep je met een blokfluitkwartet het saudade gevoel op? Wat creëert dat onmiskenbare, doordringende melancholische gevoel?"





















OVER BRISK:
BRISK betekent levendig en wakker. “De genadeklap voor het imago van braafheid van de blokfluit”, schreef een recensent ooit over het ensemble. Variatie in stijl en sfeer, virtuositeit en luchtigheid – dat zijn de ingrediënten voor een concert van BRISK. Het kwartet verschijnt altijd op het podium met een enorme verzameling blokfluiten. Sinds 1986 gaf BRISK talloze concerten bij gerenommeerde podia en op festivals van naam in veel Europese landen, Canada en Noord- en Zuid Amerika. Vele componisten droegen werk op aan het kwartet. BRISK is meer dan tien zeer goed ontvangen cd’s te beluisteren.
BRISK werkt regelmatig samen met collega-musici, en met kunstenaars uit andere disciplines zoals acteurs, regisseurs, tekstschrijvers en filmers. De mogelijkheden van het blokfluitkwartet worden voortdurend verkend en uitgebreid. Het aanbod van BRISK is opmerkelijk divers. Oude en nieuwe muziek wisselen elkaar af. Onverwachte muzikale combinaties en een vleugje humor creëren nieuwe luisterervaringen. Het kwartet maakt ook regelmatig succesvolle muziekproducties voor kinderen. De pers prees het spelplezier en de grote virtuositeit van het ensemble.
briskprogramma.jpg