concert_in_cothen_2017-2018001004.jpg
concert_in_cothen_2017-2018011003.gif
concert_in_cothen_2017-2018011002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
14 januari 2018 - Hobokwartet
                           Driekwartplus
© 2017, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Noor van de Wetering - hobo
Esther Damsma-in 't Groen - viool
Irma Haverkamp - altviool
Winde Reijnders - cello
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 8 euro (meer mag; jonger dan 18 gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. Concert in Cothen, Odijk
concert_in_cothen_2017-2018011001.jpg
Meer informatie over
Hobokwartet Driekwartplus:
http://www.noorvandewetering.nl/index.php/kamermuziek-2/
Ons eerste concert in het nieuwe jaar zal plaatsvinden op zondag 14 januari met een optreden van het hobokwartet Driekwartplus (3/4 + dus), bestaande uit vier jonge dames te weten Noor van de Wetering (hobo), Esther Damsma-In ‘t Groen (viool), Irma Haverkamp (altviool) en Winde Reijnders (cello). Zoals de naam al doet vermoeden wil Driekwart zeggen dat drie van de vier leden van het ensemble strijkers zijn, aangevuld met een vierde die eigenlijk de primariusrol (de rol van eerste viool in het strijkkwartet) vervult, een blazer dus als we de piano buiten beschouwing laten. Meestal is dat een fluitist - er zijn vele fluitkwartetten in de laatste eeuwen geschreven - , maar hobokwartetten doen zich ook voor al moet men daar iets meer moeite voor doen. Merkwaardig genoeg treft men nagenoeg nooit een klarinetkwartet aan; als de klarinet in de kamermuziek gecombineerd wordt met strijkers is het bijna altijd als toevoeging aan het voltallige strijkkwartet, niet als vervanging van de eerste viool.
 
De hobo heeft als instrument een lange voorgeschiedenis. De in de middeleeuwen gebruikelijke schalmei is als voorloper te beschouwen, of, om nog verder in de geschiedenis terug te gaan: overal waar in oude teksten gewag gemaakt wordt aan pijpen die met rieten worden aangeblazen komt op zijn minst als schim het beeld op van een instrument dat zich ooit nog eens als hobo zou kunnen ontwikkelen. Misschien is het ook daardoor dat de hobo een pastoraal karakter wordt toegedicht, en ligt ook een bijzondere rol in de op volksmuziek geïnspireerde muziek voor de hand. Het door ons ensemble gekozen programma ligt althans in deze lijn.

Het eerste stuk is een ‘Fantasy Quartet’ van Ernest Mouran (1894-1950). Deze componist had een levendige belangstelling voor Engelse en Ierse volksmuziek waarvan hij een grote collectie bezat, terwijl hij zijn inspiratie ook vond in het Engelse landschap. Na zijn dood dreigde hij in vergetelheid te raken, maar in later jaren is de belangstelling voor zijn werk weer aangewakkerd, misschien wel dankzij dit stuk.
Het volgende kwartet voor hobo en strijkers stamt van Joseph Horovitz (1926), een in Wenen geboren componist die als twaalfjarige naar Engeland vluchtte, bij Gordon Jacob studeerde, en zich ontwikkelde tot een veelzijdig componist met een omvangrijk oeuvre (balletmuziek, kamermuziek, filmmuziek). Zijn kwartet ging in 1957 in première, en bevat lyrische melodielijnen met een pastoraal karakter.
 
Een andere leerling van Gordon Jacob was Malcolm Arnold (1921-2006) die zijn hobokwartet eveneens in 1957 schreef en opdroeg aan Leon Goossens, een zeer beroemde Engelse hoboïst uit die tijd. Bij het grote publiek was hij vooral bekend om zijn filmmuziek, en zijn muziek bij de film ‘Bridge over the river Kwai’ verwierf zelfs een Oscar.

Een kleine onderbreking op dit hoborepertoire vormt de ‘Serenade voor strijktrio’ van Ernö Dohnányi (1877-1960), die, anders dan zijn Hongaarse tijd- en landgenoten Bartok en Kodaly, zich niet specifiek heeft beziggehouden met de (Hongaarse) volksmuziek hoewel ook zijn werk daar de sporen van draagt. Als directeur van het conservatorium in Budapest, directeur van de Hongaarse radio, en dirigent van het Budapest Philharmonisch Orkest heeft hij overigens een uitdrukkelijke stempel weten te zetten op het muziekleven in zijn tijd. En zijn strijktrio geniet het respect van ware kenners.

Programma:
  1. Fantasy quartet - Ernest Moeran (1894-1950)
  2. Quartet foro Oboe and Strings - Joseph Horovitz (1926)
3. Serenade for string trio op. 10 - Ernö Dohnányi (1877-1960)
4. Quartet op. 61 - Malcolm Arnold (1921-2006)