concert_in_cothen_2017-2018001004.jpg
concert_in_cothen_2017-2018008004.gif
concert_in_cothen_2017-2018008003.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
17 september 2017 - Gitaarduo
© 2017, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Elly van Munster en Jelma van Amersfoort
Gitaarduetten op romantische gitaren van o.a. Fernando Sor en Mauro Giuliani
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 8 euro (meer mag; jonger dan 18 gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. Concert in Cothen, Odijk
concert_in_cothen_2017-2018008002.jpg
Meer informatie over
Jelama van Amersfoort en Elly van Munster:
http://www.jelmavanamersfoort.nl/ensembles/page14/page14.html
Gitaristen hebben sinds de gitaar bestaat in kleine groepjes samengespeeld, om liederen te begeleiden, om de populaire muziek te spelen, en om samen te improviseren. De oudste uitgeschreven en gedrukte gitaar-duetten stammen uit de achttiende eeuw: reizende virtuozen zoals Giacomo Merchi (1730-1789) en zijn broer publiceerden hun composities en verkochten ze aan het groeiende publiek van gitaarspelende amateurs. In hun oeuvre nemen gestileerde dansvormen een belangrijke plaats in: veel van Merchi's gitaarwerken zijn in de vorm van menuetten.

In de tijd van de Romantiek werd samen gitaarspelen onder amateurs en professionele spelers nog veel populairder: er verschenen in Parijs, Wenen en Londen vele thema's met variaties en nocturnes voor twee gitaren, maar ook bewerkingen van opera-ouvertures en symfonieën, zodat men thuis kon naspelen wat men in de concertzaal had gehoord. Ook begon men in de Romantiek interesse te krijgen voor de muziekhistorie: Matteo Bevilaqua (Wenen, 1772-1849) putte inspiratie uit de traditie door een set variaties te componeren op een eeuwenoud thema, de 'Folies d'Espagne'.

Mauro Giuliani (1781-1829), de bekendste virtuoos van zijn tijd, verwerkte een populaire dansvorm uit zijn eigen tijd in zijn 'Polonesi concertanti' opus 137. Officieren in het Franse leger zoals Antoine de Lhoyer (1768-1852) en François de Fossa (1775-1849) vermaakten zich in het veld met het componeren van ingenieuze fantasieën voor hun instrument, en door hun vele reizen konden ze muzikale ideeën opdoen uit heel Europa – en in het geval van Fossa zelfs daarbuiten: hij reisde naar Mexico rond 1800.

De Spanjaard Fernando Sor (1778-1839) – zanger, ingenieur, componist en gitarist – schreef wellicht de mooiste duetten voor gitaar die er zijn: ze zijn gecomponeerd met groot vernuft. De melodieën zijn altijd fris en zangerig, en de twee gitaarpartijen onderhouden een constante dialoog die soms aandoet als een intelligente discussie, en soms als opera-duet op klein formaat.

©Jelma van Amersfoort
concert_in_cothen_2017-2018008001.jpg


Programma:

Giacomo Merchi (1730 – 1789) --- Duetto Terzo: Rondo + Minuetto

Fernando Ferandiere (ca.1740 - ca.1816) --- Duo 1: Allegro – Minuet
               --- Duo 4: Allegro moderato – Rondo (allegro)

Matteo Bevilacqua (1772 - 1849) --- Variations pour deux guitares opus 48 sur les Folies
                                                               d’Espagne: Thema – Variations 1 t/m 5 – Coda

François de Fossa (1775 - 1849) --- Ouverture de l’opera Didon de Piccini arrangée pour deux Guitares par F. De Fossa

Fernando Sor (1778 – 1839) --- Divertissement pour deux Guitares, opus 38:

Fernando Sor --- Souvenir de Russie: Introduction – Thême – Var. 1 t/m 9

Mauro Giuliani (1781 – 1829) --- uit: Tre Polonesi concertanti per due Chitarre, opera 137:
         Polonese No.3: Allegretto + Trio
         Polonese No.2: Allegretto + Trio