concert_in_cothen001004.jpg
concert_in_cothen013003.gif
concert_in_cothen013002.gif
Concert in Cothen
Concerten
Bezoekersinformatie
Meer over CiC
Contact
Geschiedenis
Foto's
Sponsoren en links
© 2017, Concert in Cothen
Locatie concerten: PKN kerk aan de Brink in Cothen
Indien u onze nieuwsbrief of jaarprogramma nog niet ontvangt kunt u die aanvragen door een e-mail te sturen.
info@concertincothen.nl
Aanvang: 13.00 uur. Kerk open 12.30 uur

Entree: 8 euro (meer mag. Jonger dan 18, gratis)
Steun is altijd welkom op
IBAN: NL53 RABO 0312 3128 14 t.n.v. Concert in Cothen, Odijk
5 februari - Con Piacere - Ensemble voor oude muziek
concert_in_cothen013001.jpg
Meer info over Con Piacere
Ensemble Con Piacere:
 
Joyce Vermeer
                        – sopraan
Vivien Hargreaves
                        – sopraan
Kristin Denzer
                        – alt
Pieter Helmhout
                       – tenor
Roeland Gerritsen
                       – bariton
Daan van der Vliet
                      – theorbe
Titia Tebben
                     – viola da gamba
Tom Fossen
                – orgel, klavecimbel
Ensemble Con Piacere bestaat uit een wisselend aantal zangers en instrumentalisten (3 tot 10). Het gezelschap bestaat sinds 1998 en is voortgekomen uit een initiatief van enkele zangers die in solistische bezetting kwalitatief goede muziek wilden maken met vergevorderde amateurmusici, door het met plezier samenstellen van een programma, het repeteren en het uitvoeren van muziek uit met name de vroege Barok. Con Piacere werkt aan een of twee projecten per jaar die uitlopen op concerten, al of niet in concertseries. Het ensemble heeft vanaf het begin van het ontstaan een grote voorkeur gehad voor de Italiaanse vroege Barok, maar heeft in zijn 18-jarig bestaan al vele prachtige programma’s voortgebracht met zowel Duitse, Engelse, als Nederlandse componisten.

Er wordt gewerkt zonder vaste dirigent. Iedere musicus van het gezelschap draagt zijn of haar steentje bij aan het instuderen van de muziek, waarbij samenklank, tekst en interpretatie de belangrijkste aandachtspunten zijn. Een enkele keer wordt een coach bij de repetities uitgenodigd. In dit project heeft Bert Honig, blokfluitist en lid van diverse gezelschappen, waaronder Brisk, ons enkele malen intensief en enthousiast ondersteund. Voor dit programma zijn we op zoek gegaan naar muziek uit het Noorden van Duitsland: wereldlijke en geestelijke muziek uit Duitsland in uiteenlopende bezettingen. Het motto "Das ist meine Freude", ontleend aan een van de uitgevoerde religieuze werken, mag wat ons betreft ook uitdrukking zijn van onze motivatie om u dit programma te brengen. En wij hopen dat die vreugde u aansteekt!


Het concert begint met een chanson van Orlando di Lasso (1532 -1594). Deze componist werd geboren in Bergen, in de Zuidelijke Nederlanden, woonde en werkte geruime tijd in Italië, om uiteindelijk via Frankrijk, Engeland en Antwerpen vanaf 1556 tot aan zijn dood verbonden te zijn aan de hofkapel van de Beierse hertogen in München. De melodie van dit smartelijke liefdeslied werd door Johannes Eccard (1553-1611) gebruikt als dragende melodie voor een polyfone mis. Een dergelijk gebruik van een bekend lied was in die tijd niet ongewoon. Eccard werd geboren in het Thuringse Mühlhausen en werd leerling bij di Lasso in München. Hij werkte als kapelmeester in diverse Duitse steden. Er zijn er die menen dat de mis van de hand van di Lasso zelf is.

Matthias Weckmann studeerde in Dresden, bij Heinrich Schütz en in Hamburg, bij de organist Jacob Praetorius, die zelf bij Sweelinck in de leer was geweest. Hij werd rond 1636 hoforganist in Dresden, een aanstelling die enkele jaren onderbroken werd door werkzaamheden aan het koninklijk hof van Denemarken. Zijn grootste bloei bereikte hij in Hamburg, waar hij in 1655 organist van de Jacobikerk werd en het Collegium Musicum (een soort stedelijk ’Con Piacere’) stichtte. In de Toccata en de Canzon op de 12e toon kun je horen hoe bij deze componist de Italiaanse stijl, via Schütz (de grillige vrije toccata) en de school van Sweelinck (de weldoortimmerde sterk fugatische canzon) zich met elkaar verbonden.

Johann Rosenmüller, geboren rond 1619 in Oelsnitz, ontving zijn muzikale scholing in Leipzig, waar hij ook theologie studeerde. Hij was werkzaam aan de Thomasschule en werd organist van de Nikolaikerk en vervolgens van de Thomaskerk. Het ambt van Thomascantor ontging hem, omdat hij, beschuldigd van ontucht met jongens, gevangen werd genomen. Hij ontvluchtte het gevang en kwam via Hamburg in Venetië, waar hij gedurende vele jaren een grote muzikale carrière opbouwde. Hij keerde in 1682 naar Duitsland terug, als kapelmeester bij de hertog van Braunschweig-Wolfenbüttel. Slechts twee jaar later overleed hij. De eerste twee werken die wij uit zijn grote oeuvre van geestelijke muziek laten horen, zijn toonzettingen van oude middeleeuwse gebedsteksten, waarin Jezus wordt aanbeden. In sterk contrast met het motto van dit concert staat het derde werk. Het is een gedeelte uit de Lamentationes, de door de traditie aan de profeet Jeremia toegeschreven Klaagliederen. De klachten in dit bijbelboek hebben betrekking op de verwoesting van Jeruzalem in 586 v.C. In de liturgie van de kerk hebben de Lamentationes een plaats gekregen in de metten van de laatste dagen van de Stille Week. Zeer veel componisten hebben deze dramatische teksten op muziek gezet, vanaf de Middeleeuwentot vandaag. Uitgevoerd wordt de Lamentatio voor Goede Vrijdag.

De theorbe krijgt u als solo-instrument te horen in twee stukken van Giovanni Girolamo Kapsperger. Het enige Duitse aan deze componist is waarschijnlijk zijn adellijke vader en daarmee zijn naam. Zijn hele leven speelde zich af in Italië, eerst in Venetië, later in Rome, waar hij een beroemd theorbe- en luitspeler was. Ook als componist kreeg hij grote bekendheid.

Het is 250 jaar geleden dat Georg Philipp Telemann overleed, 86 jaar oud. Dat was in Hamburg, de stad waar hij meer dan 45 jaar op allerlei terrein heeft gewerkt; hij bracht onder meer het Collegium Musicum van Weckmann tot nieuwe bloei. Daarvoor werkte hij in verschillende steden, zoals Leipzig, waar hij rechten studeerde, maar zich vooral ontplooide als all-round musicus. Telemann is misschien wel de meest productieve componist ooit! In dit gedenkjaar voeren we enkele wereldlijke en geestelijke werken van hem uit. Om te beginnen twee Oden, liederen die laten horen hoe sterk Telemann was in het componeren van melodieën.

Na deze teksten, die het verlangen naar slaap en droom, resp. naar het laten rollen van geld vertolken, twee toonzettingen van bijbelteksten. Das ist meine Freude, het motto van dit concert, is een fragment uit Psalm 73, volgens Luthers bijbelvertaling. Het prachtige motet voor de Eerste Advent, Saget der Tochter Zion, doet de tekst van de evangelielezing voor die zondag, samenklinken met het lied Nun komm, der Heiden Heiland in de sopraanpartij. Waarschijnlijk is Johann Vierdanck in de buurt van Dresden geboren. In die stad was hij, net als later Weckmann, leerling van Heinrich Schütz. Na korte verblijven in Güstrow, Lübeck en Kopenhagen, vestigde hij zich vanaf 1635 in Stralsund. Daar was hij tot aan zijn dood organist van de Mariakerk. Van hem voeren we twee feestelijke werken uit: Jauchzet dem Herren, met de tekst van Psalm 98:3-6 en Lobe den Herren, twee verzen van Psalm 104.

De eerste jaren van Dietrich Buxtehude speelden zich af in Denemarken, in Helsingborg en in Helsingør, waar hij organist was. Vanaf 1668 tot zijn dood was hij de belangrijkste musicus in Lübeck, als organist van de Mariakerk, als componist en uitvoerder van kerkmuziek, van wereldlijke muziek en van solowerk voor klavecimbel en vooral voor orgel. Van zijn klavecimbelmuziek laten we een van zijn twintig Suites horen. Uit zijn kerkmuziek kozen we In te Domine speravi, toonzetting van Psalm 31:2 en als afsluiting van ons concert de vijfstemmige Missa Brevis.